Learning stories – příběhy v Hlásku učí děti růst

Petra VoříškováAktuality, Aktuality MŠ

Metoda Learning stories (česky „příběhy učení“) pochází z novozélandské pedagogické praxe a v posledních letech si našla cestu i do českých školek, mimo jiné i k nám do Hlásku, kde ji využíváme již několik let.

Jejím cílem je zachytit a ocenit významné okamžiky v životě dítěte – ať už jsou velké, nebo zdánlivě malé – které ukazují, že se dítě něco naučilo, překonalo překážku nebo se posunulo o krok dál.

Jak to funguje v praxi?

Během dne učitelé děti pozorují. Nesoustředí se jen na to, zda dítě zvládlo hotový úkol, ale všímají si procesu učení.

Pokud zaznamenají situaci, kdy dítě:

  • zápasí s nějakým problémem,

  • cítí frustraci, smutek nebo vztek,

  • zvažuje, že to vzdá, ale nakonec vytrvá,

  • dokáže ustát konflikt, domluvit se, nebo

  • po neúspěchu to zkusí znovu a podaří se mu uspět,

tak tento okamžik zaznamenají. Často ho i vyfotí a poté sepíší krátký „dopis“ – příběh, který popisuje, co se stalo.

Dopis dítěti

V příběhu pedagog shrne konkrétní situaci, někdy i s přímou řečí dítěte, a ocení, co se povedlo. Není to hodnocení, ale spíše citlivé povzbuzení: „Viděly jsme, že jsi to nevzdal. Bylo těžké, když se kostky pořád bořily, ale zkoušel jsi to znovu a nakonec jsi postavil věž, která stála. Je vidět, že jsi velmi trpělivý.“

Tento dopis se brzy poté dostane do školky. Děti společně hádají, komu asi patří. A když se adresát pozná, může si vybrat: přečíst příběh nahlas před ostatními, nebo si ho nechat jen pro sebe.

Proč to funguje?

Learning stories dávají dětem jasnou zpětnou vazbu: všímáme si tě, tvého úsilí a toho, že se posouváš. Každý příběh je tak malým oceněním a motivací do dalších pokusů.

  • Posiluje sebevědomí dítěte.

  • Podporuje schopnost sdílet radost i překonané těžkosti.

  • Učí děti reflektovat vlastní učení.

  • Pomáhá budovat pozitivní vztah mezi dětmi, učiteli a rodiči.

Příběhy, které rostou s dítětem

Velkou hodnotu mají learning stories i v delším horizontu. Vzniká totiž „kronika“ dítěte, ve které lze sledovat, jak se postupně rozvíjí – od malých každodenních vítězství až po velké kroky k samostatnosti.

Learning stories jsou tedy nejen metodou pedagogické dokumentace, ale i milým způsobem, jak dětem ukázat, že jejich cesta je důležitá, že každý nezdar i úspěch má smysl a že učení je dobrodružství, které stojí za to sdílet.