MATEŘSKÁ ŠKOLA

Jak učíme v MŠ

Jak funguje mateřská škola

Hlásek je malá rodinná školka pro děti od 2 do 6 let. Mateřská škola funguje od roku 2011. Vznikla a je pro rodiče a děti, kteří chtějí individuální přístup, otevřené a inspirující učitele a prostředí.  

Hlásek je školkou, která podporuje samostatnost, zodpovědnost a kreativitu dětí. To byl důvod, proč jsme si vybrali jako stěžejní vzdělávací program Začít spolu. Ten nabízí prostor, ve kterém se děti učí samostatně myslet, kde chyba je přirozenou součástí procesu učení stejně jako zodpovědnost za sebe sama a svoji práci. 

Naše mateřská škola je postavena na vzájemném sdílení, spolupráci, samostatnosti, laskavosti a péči o ty nejmenší. Cílem je, aby děti do školky chodily rády, aby se naučily spolupracovat v kolektivu dětí, naučily se základním sociálním dovednostem, uměly si pomáhat, omluvit se, nebály se chyb a měly zdravé sebevědomí.  

Cílem naší MŠ je připravit děti na reálný život, běžné životní výzvy, ale i na základní školu a další vzdělávání. MŠ Hlásek a ZŠ Hlásek jsou úzce propojeny, a to jak společnými hodnotami (proklik hodnoty), tak navazujícím vzdělávacím programem. Děti se postupně seznamují s metodami, se kterými pracujeme i na základní škole (proklik metody ZŠ). Od mateřské školy vyučujeme angličtinu. 

ImageImageImage

školKa pro KAŽDÉHO

Pro koho jsme

Velmi důležitým principem je pro nás práce s celou rodinou, proto upřednostňujeme to, aby u nás dítě prošlo celým vzdělávacím cyklem, tedy od mateřské školy až po 5. třídu. Důvodem je možnost podílet se plně na rozvoji dítěte, především na jeho sociálních dovednostech a na budování pevných vztahů s vrstevníky. Dalším důvodem je určitá, byť omezená, volnost v možnosti nechat dítě dozrát a neupřednostnit povinné výstupy nad potřebami dítěte. Jsme rádi, když k nám nastoupí i sourozenci.

Do Hlásku přijímáme všechny děti, jejichž rodiče cítí soulad s našimi hodnotami a přístupem ke vzdělávání. Jsme pro rodiny, které dávají svým dětem hranice, v rámci kterých dávají dětem důvěru a volnost. Rádi budeme partnery rodičům, kteří přemýšlejí nad potřebami dítěte, ne jich samotných.

Důležité je spolupracovat s rodinou, dítě i rodiče jsou partnery. Hlásek neposkytuje službu, poskytuje prostor pro společné vzdělávání a obohacování. Chceme poznat dítě a jeho potřeby a zároveň dítě příliš neochraňovat a nechat ho v bezpečné zóně zažívat i neúspěch a nezdary. Dítě i rodina mají v Hlásku plnou podporu, je ale důležité se naučit společně rozeznávat, kdy dítě potřebuje pomoc; zároveň je důležité, aby si dítě umělo o pomoc říct. Umět říct, že potřebuji pomoc, a nabídnout pomoc druhým je klíčová dovednost založená na bohatých vlastních zkušenostech, které provází celý vzdělávací cyklus v naší škole a týkají se dětí, rodičů i učitelů.

výukové metody

Jak pracujeme s dětmi 

Respektujeme individuální potřeby všech dětí a učíme je, jak respektovat potřeby druhých. Učíme se vzájemnému porozumění, pokoře a úctě k druhým. Zároveň v dětech podporujeme odvahu, umění vyjádřit svůj názor a postavit se za něj. V tomto duchu bychom rádi komunikovali i s celou rodinou. 

Od počátku se děti vzdělávají skrze program Začít spolu, starší děti pracují s metodou prof. Hejného, začínají s programem MIU nebo postupně získávají předčtenářské dovednosti díky programu Kritického myšlení. V neposlední řadě získávají vztah k cizím jazyků, především k angličtině, kdy mají starší děti jeden den program s rodilým mluvčím, který je v tandemu s paní učitelkou.  

Dbáme na všestranný rozvoj dítěte. Trávíme hodně času venku, využíváme krásné prostředí krajiny kolem Berounky. Učíme se venku, jezdíme na výlety, plaveme, hodně chodíme pěšky a podnikáme výpravy. Paní učitelky i paní asistentky se vzdělávají v oblasti matematiky, angličtiny, polytechniky, ekologie, sportu a zdravé výživy. Dětem zajišťujeme pestrý program v oblasti seberozvoje, péče o přírodu a rozvíjíme zájem o oblast kultury (divadlo, hudba, podpora čtenářství a kritického myšlení). 

začít spolu

Jak funguje mateřská škola 

V MŠ Hlásek máme 2 skupiny dětí rozdělených do dvou pater. V jednom patře pracují s dětmi zpravidla 4 pedagogové. Ve skupině starších dětí je zpravidla 24 dětí, ve skupině mladších dětí máme zpravidla 15-20 dětí. Díky dostatečnému počtu pedagogů můžeme dětem věnovat tolik času a pozornosti, kolik je třeba. Program Začít spolu podporuje práci v malých skupinkách, či samotně (Program Začít spolu podporuje spolupráci v menších skupinách, i individualitu a jedinečnost dětí). Pedagog se tak stává průvodcem a pozorovatelem, který je vždy tam, kde je třeba. Každé patro má svoji třídní učitelku a další 3 pedagožky. 

V každé skupině můžeme integrovat 1-3 děti se speciálními potřebami. Zajišťujeme tím individuální přístup a možnost poznat dobře nejen potřeby dítěte, ale celé rodiny.  

Naše MŠ: 

  • Vede děti k samostatnosti
  • Podporuje zdravé sebevědomí
  • Učí děti respektu a pokoře
  • Vede děti ke zdravému životnímu stylu
  • Učí děti vážit si přírody a pečovat o ni
  • Dobře připraví předškoláky na přestup do 1.třídy 

výukové metody

Jak vypadá školní den  

Organizace dne zajišťuje pravidelný denní rytmus činností, který je možno pružně upravovat dle aktuálních potřeb dětí a aktuální situace. V denním programu respektujeme individuální potřeby aktivity, relaxace a spánku dětí.

Harmonogram dne:

07.00 - 9.00: scházení dětí, volná hra, pohybové aktivity, hygiena, průběžná svačina
09.00 - 10.00: komunitní kruh, práce v centrech aktivit, hodnotící kruh
10.00 - 12.00: pobyt venku 
12.00 - 14.30: hygiena, odpočinek na lehátku, individuální práce s dětmi (příprava předškoláků), odpolední svačina 
14.30 - 18.00: volná hra, pobyt venku, zájmové kroužky

Vzdělávací rámec „Objevuji svět“ (2 - 4 roky)

Vzdělávání je realizováno s ohledem na věkovou charakteristiku dětí, zohledňuje jejich vývojová specifika a potřeby, umožňuje individuální přístup. Společně pracujeme na podpoře samostatnosti v sebeobsluze dětí, komunikaci, odplenkování atp.

Největší prostor je věnován volné hře za spoluúčasti učitelky a asistentky. Nabízené činnosti umožňují situační učení a učení nápodobou; děti mají možnost zažít tyto činnosti opakovaně. Řízená činnost probíhá každý den po příchodu všech dětí do školky. Začíná ranním kruhem s písničkou, kdy se děti společně přivítají, poté se věnují činnostem dle týdenního tématu v centrech aktivit. Řízená činnost je volena s ohledem na věk dětí a jejich nižší schopnost koncentrace, proto trvá kratší dobu a činnosti jsou častěji obměňovány. Během pobytu venku využívají děti školní zahradu nebo chodí na krátké procházky po okolí, zejména za zvířátky. Jednou měsíčně mají děti denní program obohacený o divadelní představení, jezdíme na společné výlety.

Vzdělávací rámec „Než půjdu do školy“ (4 - 7 let) 

U předškolních dětí je dbáno na komplexní přípravu, na niž navazuje vzdělávání v našich školách. V rámci programu Začít spolu jsou dětem nabízeny všestranné aktivity, na jejichž plánování se podílejí děti samotné. Učíme se v souvislostech, učíme se propojovat život a zkušenosti, klást si otázky a hledat vlastní odpovědi. Zaměřujeme se proto na rozvoj předčtenářské gramotnosti, „hru s matematikou“ podle Hejného metody, prvky environmetální výchovy, práci s materiály MIU. Součástí programu je i preventivní logopedická péče, výuka angličtiny, cvičení v sokolovně, hudební a keramická dílna. V předškolní třídě dochází do výuky budoucí paní učitelka a asistentka, které budou děti učit v 1.třídě. Po zápise do 1.třídy probíhá několik společných setkání, aby se poznaly i děti, které do Hlásku nechodí.

MATEŘSKÁ ŠKOLA

Jak to u nás chodí?

Ranní program

Ráno se děti schází ve své kmenové třídě. Je pro nás důležité, aby děti přišly do školky včas. Mají tak prostor pro volnou hru, povídání nebo se mohou „dopéct“, zachumlat se do čtecího koutku a pomalu dle chuti, se přidat k programu daného dne. Pedagogové se mohou věnovat i rodičům, vyslechnout si potřebné aktuální informace o dětech.

Při vstupu do třídy čeká na děti a jejich rodiče obvykle ranní úkol. Někdy se úkoly vztahují k tomu, co děti v daném dni čeká, jindy jsou zaměřeny na spolupráci dítěte s rodičem či pomáhají procvičit různé dovednosti: grafomotoriku, počítání, barvy apod. Následuje volná hra v prostoru třídy, kdy si děti mohou podle vlastní nálady vybrat s čím si budou hrát.

Zároveň mají děti v tomto čase, až do 9:00 hodin připravenou nabídku svačiny, tzv. průběžnou svačinku, kdy si mohou kdykoliv v průběhu rána, nabrat na talířek z nabídky přesně to, na co mají chuť. Kromě pečiva, pomazánek, které si sami vyrábíme, jsou dětem nabízeny i mléčné produkty, občas sladké pečivo, ale vždy je v  nabídce ovoce nebo zelenina. To samé platí i pro svačinu odpolední. Následně se pak děti vrací ke své hře.

Po volné hře přichází ranní kruh, který umožňuje dodržování třídních rituálů, jako např. vzájemné pozdravení, určování dne v týdnu, měsíce i ročního období a počasí, seznámení s programem na daný den, sdílení zážitků. Ranní kruh poskytuje prostor pro podporu tematicky zaměřené výuky. Učitelka může snadno zjistit, co všechno už děti o daném tématu vědí a co by se ještě chtěly dozvědět. Děti samy mohou navrhovat témata, která je zajímají, a společně s učitelkou i plánovat činnosti do center aktivit. Děti se zde učí naslouchat jeden druhému, dodržovat společně domluvená pravidla a vyjadřovat své pocity a názory. Tvorba pravidel je klíčovým úkolem na začátku školního roku. Pravidla formuluje učitel aktivně spolu s dětmi a jsou formulována pozitivně, ne jako zákazy. Tím vytváříme prostředí, kdy dětem říkáme, co po nich chceme a neupozorňujeme na možné nežádoucí chování. Chceme totiž, aby děti samy byly „strážci“ společných pravidel. Pro snadnější zapamatování používáme pravidlo pěti prstů (pravidlo oka,pusy,ouška,rukou, nohou). Všechna dohodnutá pravidla jsou viditelně znázorněna piktogramy na prstech ruky v prostoru třídy. 

V ranním kruhu přichází na řadu i představení center aktivit, ve kterých děti mohou v konkrétní den pracovat. Děti si po představení vyberou a svou značkou si označí vybrané centrum.

Dopolední činnosti

Práce v centrech aktivit následuje hned po ranním kruhu a je jednou ze základních forem práce v programu Začít spolu. Činnosti v centrech se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují. Jsou připravené tak, aby děti vedly ke spolupráci a vzájemnému učení, nabízely možnost volit úkoly různé náročnosti a aby respektovaly individuální styly učení a potřeby dětí. Do center aktivit se promítá i samotná předškolní příprava. V jednu chvíli tedy pracují ve třídě děti na různých činnostech a v různých centrech. Tyto aktivní metody nám vyučujícím umožňují pozorovat děti při práci, průběžně jim poskytovat zpětnou vazbu, pomáhat tam, kde děti narazí na problém. Výstupy z center děti shromažďují v portfoliích nebo si výrobky odnášejí domů. Děti mají na výběr z těchto center aktivit: ateliér, knihy a písmena, domácnost, pokusy a objevy, písek a voda, dílna, kostky, manipulační a stolní hry, dramatika, hudba a sport.

Na závěr dopolední činnosti se všichni opět sejdeme, tentokrát v hodnotícím kruhu. Děti se zde učí představit ostatním výsledky své práce, hodnotí co a jak se jim dařilo, ale i nedařilo a proč. Vyměňují si zkušenosti, dávají doporučení kamarádům, učí se ohodnotit svou práci, ale také ocenit druhé.

Polední a odpolední program

Po této dopolední, tzv. řízené činnosti je čas na pobyt venku. K tomu s dětmi využíváme prostor školkové zahrady nebo vyrážíme na pěší procházky do okolí, podle zdatnosti dětí. Velmi rádi chodíme podél břehů Berounky do Zadní Třebaně, ale i do Řevnic, velmi rádi chodíme na Císařskou louku s vyhlídkou na hrad Karlštejn. Zkrátka, pokud to počasí jen trochu dovolí, trávíme většinu času venku. I naše centra aktivit se dají při pěkném počasí přenést do prostor zahrady.

V přírodě trávíme čas dopoledne, i odpoledne po odpočinku, který přichází v poobědovém čase. Každé dítě má svou matraci, polštář a deku. Při odpočinku dětem čteme z knih na základě jejich přání.

Odpolední čas mají děti zpestřen i nabídkou různých aktivit - cvičení v sokolovně, hravá angličtina s Romanem, předmatematika s Pavlou, pro starší děti pak i angličtina s externí lektorkou, hudební přípravka nebo keramická dílna. Některé aktivity jsou v rámci školného, některé za poplatek.

Cíle vzdělávání

A proč to všechno?

Cílem vzdělávání je pro nás smysluplné učení a samostatné myšlení dětí. Proces učení je pro nás stejně důležitý jako výsledek, a proto poskytujeme dětem rozmanité zdroje a metody učení a připravujeme pro ně podnětné prostředí. Nabízíme dětem vzdělávání odpovídající jejich potřebám, schopnostem a zájmům. Podporujeme jejich individuální rozvoj i vzájemnou spolupráci. Komunikujeme s dětmi rovnocenně a otevřeně a velmi důležitá je pro nás pozitivní atmosféra a radost z učení. Není nic lepšího, než vidět, že to děti baví.   

Velkou váhu přikládáme i sebehodnocení dítěte, učíme je plánovat a řídit vlastní práci a přebírat za výsledky své práce zodpovědnost. Respektujeme jedinečnost každého dítěte, zohledňujeme specifické poruchy učení a další vývojové poruchy dětí, ale i potřeby dětí nadprůměrně nadaných.  

Součástí toho všeho jsou ale i rodiče, se kterými aktivně komunikujeme při každodenním potkávání. V případě nutnosti jsme otevřeni osobním schůzkám a 2x ročně se potkáme při individuálních konzultacích, kde vznikne prostor podívat se na pokroky a rozvoj dítěte a probrat vše, co mají na srdci obě strany. Rodiče ale zapojujeme i do mimoškolních aktivit a rádi se setkáváme na různých odpoledních akcích - dýňodlabání, lampionový průvod, vánoční jarmark, čarodějnice a opékání buřtů a v neposlední řadě na naší letní zahradní slavnosti. 

 

Naše kroužky

Kroužek/den
Lektor
Placené/neplacené
Cvičení v sokolovně – pondělí odpoledne
Personál MŠ + Tereza Chlebusová
Neplacené
Angličtina – čtvrtek cca 13:30 (předškoláci)
Erika
Placené
Hravá angličtina – pátek cca 14:00
Roman Horák
Neplacené
Keramika – středa cca 13:30
Denisa Ozzane
Placené
Matematika – nabídka v rámci ranní hry (den bude upřesněn)
Pavla Polechová
Neplacené

Metody hodnocení

Jak hodnotíme

V průběhu celého školního roku zaznamenáváme pokroky dětí do tzv. portfolií, která poskytují přehled o vzdělávání jednotlivých dětí a současně umožňují sledovat komplexně jejich rozvoj. Na tvorbě portfolia se spolupodílejí nejenom učitelé, ale zejména děti samotné (popřípadě i rodiče). 

Dvakrát ročně, vždy před koncem pololetí, provádíme u všech dětí pedagogickou diagnostiku s pomocí hodnotících archů s konkretizovanými očekávanými výstupy – KOVY, které vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Jedná se o ucelený soubor upřesňujících požadavků na jednotlivé očekávané výstupy v podobě činností, schopností a dovedností, které by dítě zpravidla na konci předškolního vzdělávání mělo ovládat. Záznamový arch “jde” s dítětem po celou dobu docházky do MŠ a odráží pokroky v jednotlivých oblastech a v různé fázi vývoje dítěte. Záznamové archy diagnostiky následně umožňují rodičům, při individuálních konzultacích, vidět přehled o vývoji dítěte v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. Každá konzultace se zaznamená krátkým zápisem a po doplnění obou zúčastněných stran vytiskne a založí do složky dítěte. 

Součástí zaznamenávání pokroků dítěte jsou také dopisy pro děti s osobním příběhem jejich učení, který je doplněn fotografiemi. Jedná se o diagnostickou metodu Learning Stories, která nám slouží jako doplňující nástroj pro pozorování, dokumentaci a hodnocení dětí. Prostřednictvím této metody můžeme objevovat zájmy dětí, rozvíjet jejich individuální dispozice a přístupy k učení. 

Respekt k jinakosti

Jak zajišťujeme péči o děti s IVP

Hlásek je školou, která začleňuje děti se speciálními potřebami. Nejsme speciální školou, naopak umožňujeme dětem začlenit se do běžného kolektivu. Začlenění a respekt k jinakosti je obohacujícím procesem, učením se ohleduplnosti a zdrojem poznání. Hlásek je v předškolní péči schopen začlenit děti s rozmanitými potřebami, nicméně potřebujeme velkou součinnost rodiny, otevřenost, přijetí a důvěru. Pokud se s rodinou domluvíme a s dětmi pracujeme, rádi bychom měli možnost s nimi pracovat dlouhodobě, abychom i my měli možnost zažít radost z malých krůčků, které znamenají velmi mnoho pro všechny.

V Hlásku máme specialisty, kteří pracují s dětmi na pravidelné bázi, znají jejich potřeby a rozvíjí potřebné oblasti na základě přímého kontaktu s dítětem. Máme kvalitní asistenty pedagoga s dlouhodobou zkušeností. Máme zkušenosti s dětmi s vadami sluchu, dysfázií, vadami řeči. Jsme však otevřeni všem rodinám, s nimiž najdeme společnou cestu, která bude ku prospěchu dítěte.

Úzce spolupracujeme i s externisty a poradnami a ověřujeme společně naše postupy. Zakládáme si na dobré znalosti aktuálních potřeb dětí, které řešíme průběžně a zapojujeme plně i rodiče. Takto intenzivní péči si můžeme dopřát díky speciálním pedagogům, školní psycholožce, logopedce a metodičce prevence, kteří jsou pravidelně a plně součástí vzdělávání v MŠ.

Poradenské pracoviště

školení odborníci

Jaký je náš tým

Tým MŠ Hlásek je tvořen kolegyněmi, které jsou s námi od roku 2011, ale i z kolegyň a kolegů, kteří se k nám připojili nedávno, protože si naši školku cíleně vybrali. Stejně jako v ZŠ, jsou mnozí kolegové a kolegyně úplně z jiných oborů. O děti se starají absolventi HAMU, bývalí manažeři nebo kolegyně, které už nechtěly pracovat s počítačem. Všichni měli chuť si doplnit pedagogické vzdělání a o to víc je jejich práce baví, protože již vědí, co jim dělá v životě radost. Těší nás, že se k nám do týmu přidávají i muži, které baví i práce se školkovými dětmi. 

Pro to, aby byly v pohodě děti, musí být v pohodě i celý tým. V Hlásku pečujeme nejen o dobré klima třídy, ale i školního týmu. Kolegové mají k dispozici externí konzultanty, kteří jim pomáhají v oblasti výuky a metod. Pravidelně dochází metodička pro program Kritické myšlení, Začít spolu či matematika prof. Hejného. Školíme se v oblasti komunikace a týmy mají pravidelné supervizní setkání. 

Náš tým
Image

Poznejte nás osobně

Navštivte nás v Hlásku.

Domluvte si návštěvu