ZÁKLADNÍ ŠKOLA
Jak učíme v ZŠ
Jak funguje základní škola
Připravujeme děti na cestu vzděláváním tak, aby se uměly učit a aby jim to, co se učí, dávalo smysl. Vnitřní motivace je závislá na prostředí, které dětem nabízíme. Pokud dítě dělá cokoli z donucení, a ne z vlastní potřeby, pak nemůžeme očekávat dobrý výsledek. Celý koncept školy je postaven tak, aby byly děti schopny tyto dovednosti a postoje zlepšovat a používat.
Výsledkem je to, že děti škola baví, a to, co se učí, jim dělá radost a dává jim to smysl. To vše jde ruku v ruce s dobrými znalostmi a správnými strategiemi učení.
Úkolem Hlásku není zavalit dítě vědomostmi, ale poznat je a jeho potřeby, a zároveň dítě příliš neochraňovat a nechat ho zažívat i neúspěch a nezdary v prostředí příznivém pro učení.
Považujeme také za správné a důležité začleňovat děti se speciálními potřebami, nabízet jim přiměřené podmínky a výzvy; dopřát jim pocit úspěchu, týmovosti a samostatnosti.
Součástí koncepce školy je zachování velikosti třídy v počtu maximálně 16 dětí, kdy v každé třídě můžeme integrovat 1-2 děti se speciálními potřebami. Každá třída, bez ohledu na to, zda je ve třídě dítě se speciálními potřebami, má pro zajištění individuálního přístupu svého třídního učitele a asistenta pedagoga.
Hlásek je unikátní tím, jací lidé o děti pečují. Pedagogové jsou často původně z jiných profesí, k pedagogice došli s životními zkušenostmi, mají ale samozřejmě potřebné vzdělání. Učení je baví, mají rádi děti a jsou ochotni stále se vzdělávat, pracovat sami na sobě a věnovat tomu i svůj čas. V Hlásku učí většinou učitel a asistent pedagoga nebo učí učitelé v tandemu. Mnozí z kolegů a kolegyň přišli ze světa tvrdého businessu a chtějí být v Hlásku, protože jim práce s dětmi dává smysl a mají pocit, že na rozdíl od dospělého světa mohou něco změnit a ovlivnit. Zažívají dětskou upřímnost, laskavost i nekompromisní otevřenost, kterou vládnou jenom děti.
Jak na zápis
Jak se přihlásit do ZŠ
Řádný termín zápisu do 1. třídy je vždy v dubnu, termín a podmínky zveřejňujeme na konci února. Je však možné se předběžně registrovat a se školou spolupracovat. Nabízíme i společnou přípravu na první třídu v druhém pololetí. Není podmínkou navštěvovat u nás předškolní třídu, ale doporučujeme do ní nastoupit. V MŠ pracujeme již od 4 let s metodami, na které pak volně navazuje základní škola. Od 4 let máme jeden den s rodilým mluvčím, děti pracují s metodou MIU nebo se seznamují s matematikou přístupem prof. Hejného. Od 3 let pracují také s metodou kritického myšlení – Čtení s nečtenáři.
Do vyšších ročníků základní školy přijímáme děti i průběžně, dle volných míst.
Pro předběžnou registraci vyplňte formulář níže a zapište potřebné informace – my Vás budeme kontaktovat. Nebo volejte Veroniku Vaculovičovou (+420 777 568 562).
Osobně se s Vámi setkáme a popovídáme si o Vašich představách a našem přístupu ke vzdělávání. Každé dítě, pokud to umožní situace, má možnost nahlédnout do výuky a stát se na čas součástí třídy. Každý rodič má možnost po domluvenou dobu nahlížet do výuky.
Pokud se společně shodneme na společné cestě vzděláváním, rádi Vás přivítáme.
Jak s dětmi pracujeme
Hlásek je školou, která vede děti k týmové spolupráci, ale podporuje i zdravou individualitu a pracuje s dětmi na tom, aby uměly přebrat zodpovědnost a uměly se samy za sebe postavit a rozhodnout se.
Respektujeme individuální potřeby všech dětí a učíme je, jak respektovat potřeby druhých. Pracujeme společně na vzájemném porozumění, pokoře a úctě k druhým. Zároveň v dětech podporujeme odvahu, umění vyjádřit svůj názor a argumentovat pro něj. V tomto duchu bychom rádi komunikovali i s celou rodinou.
Dbáme na všestranný rozvoj dítěte. Trávíme hodně času venku, využíváme krásné prostředí krajiny kolem Berounky. Učíme se venku, jezdíme na výlety, puťáky, pořádáme sportovní výjezdy, plaveme, jezdíme na kole, hodně chodíme pěšky. Ve škole máme dvě výtvarnice, které s dětmi tvoří, děti využívají keramickou dílnu a kutilskou dílnu.
V každé třídě učí hlavní předměty třídní učitel a asistent pedagoga. Předměty jako je TV, Tvorba (HV, VV a drama dohromady) a angličtinu učí kolegové, kteří mají pro tyto předměty specializaci. Angličtinu učí rodilí mluvčí, kteří umí i výborně česky. Tvorbu vyučuje kolega, který učí herce na HAMU. Tělocvik učí zkušený trenér a lektorka zdravotního cvičení s dětmi. Plavání učí naši kolegové, kteří jsou certifikovanými lektory.
Snažíme se, aby děti již od první třídy zažívaly pestrost, setkávaly se s různými přístupy a osobnostmi a měly tak možnost se učit dobře komunikovat, říkat si o svoje potřeby a zvykat si na pestrost dospělého světa. Společné učení zažívají v prostředí, které je příznivé a laskavé, nicméně má hranice a pravidla.
Úkolem učitelů je naučit děti učit se, vyhledávat důležité informace a umět s nimi efektivně pracovat. Jejich posláním je podporovat zájem dětí o učení a vědění, potřebu dítěte stále se vzdělávat sociálně a kognitivně. Nutnou (nikoli však postačující) podmínkou úspěchu je stejná potřeba na straně učitelů.
Hlásek
- chce připravit děti na život nejen po stránce znalostí, ale především sociálních dovedností,
- chce děti naučit samostatnosti a zodpovědnosti
- pomáhá dětem rozpoznat jejich silné stránky a podporuje je v překonávání překážek,
- učí děti vážit si sebe a odhadnout své možnosti,
- učí děti vážit si druhých a respektovat jejich hranice a potřeby,
- snaží se být oporou nejen pro děti, ale i pro rodiče,
- chce být inspirativní pro učitele, dopřává pedagogům osobní rozvoj a kvalitní vzdělávání,
- chce být inspirativní v oblasti dobrého klimatu ve škole,
- chce být inspirativní pro práci s dětmi se speciálními potřebami,
- pomáhá dětem získat potřebné znalosti, aby si mohly dobře vybrat navazující školu,
Jsme otevřeni společné cestě vzděláváním našich pedagogů a kolegů z jiných škol. V Hlásku budeme i nadále využívat moderní metody vzdělávání, které nabízí dětem, učitelům i rodičům možnost společného rozvoje.
Proto, aby byly v pohodě děti, musí být v pohodě i celý tým. V Hlásku pečujeme nejen o dobré klima třídy, ale i školního týmu. Kolegové mají k dispozici externí konzultanty, kteří jim pomáhají v oblasti výuky a metod. Pravidelné dochází metodička pro program Kritické myšlení, Začít spolu či matematika prof. Hejného. Školíme se v oblasti komunikace a týmy mají pravidelné supervizní setkání.
Jak spolupracuje učitel a asistent pedagoga
Prevence a klima tříd
Ve všech třídách probíhají bloky primární prevence vždy na zakázku dle aktuálních potřeb a požadavků třídy. Preventivní programy připravuje poradenské pracoviště nebo se obracíme na externí odborníky, kteří mají připravené ucelené bloky prevence zaměřené na specifická témata.
Během celého roku spolupracujeme s Květou Krüger, pedagogickou konzultantkou, která dochází na náhledy do tříd, mapuje klima školy a je nápomocná při zavádění nových postupů do výuky. Dále spolupracujeme s Michalem Dubcem, který se zaměřuje na spolupráci a komunikaci mezi dětmi a prevenci šikany. Pro nás pedagogy i děti připravují preventivní dny herci a zdravotní klauni ze společnosti Divadelta, kteří jsou našimi milými kolegy již několik let. Jejich motto „Pozoruj. Zažij. Uč se.“ Je naprosto v souladu s našimi hodnotami a vizí školy. >> Zobrazit více
Kdo děti učí?
Český jazyk, matematiku a předmět ČaS učí třídní učitelé. V Hlásku je běžné pracovat s mentory, kteří jsou v dané metodě kovaní. Výuku matematiky od počátku Hlásku nastavuje paní Pavla Polechové, která byla i u vývoje metody pana profesora Hejného, je mimo mnoha jiných unikátních projektů, autorkou mnoha odborných článků, publikací a je autorkou řady matematických pomůcek. Pavla učí jedenkrát týdně v každé třídě s třídní učitelkou v tandemu, je naším vzorem a jistotou, že jdeme správným směrem a neustále nás posouvá dopředu.
V oblasti čtenářství a kritického myšlení máme velikou oporu v naší kolegyni paní Květe Krüger, které je ředitelkou společnosti Kritické myšlení a zároveň je naší milou pedagogickou konzultantkou. Květa není pouze rádcem a případným kritikem, je především pedagogem, který nám ukazuje danou metodu v praxi, učí společně s učiteli nebo vede lekce samostatně. Máme tedy velkou příležitost se od obou mnohé učit přímo ve výuce, dávají nám příležitost se neustále zlepšovat a vzdělávat...>> Zobrazit více
Jak vypadá školní den
- Výuka ve škole začíná v 8:20, u nás nezvoní.
- Rozvrh je plánován do „klasických“ 45minutových hodin, některé předměty jsou vyučovány v 90minutových blocích. Klademe důraz na podnětné prostředí. Třídu často členíme do center aktivit, využíváme kooperativní učení, projektové vyučování a integrovanou tematickou výuku.
- Výuka končí u straších ročníků nejpozději ve 14:15. Po obědě mají děti zpravidla tělocvik nebo podpory.
- Podpory jsou k dispozici pro všechny děti, které je aktuálně potřebují. Nejsou omezeny pouze na děti se speciálními potřebami.
- Třídy zůstávají zpravidla pohromadě s asistentem či třídním učitelem do 14:00, poté se spojují ve školní družině.
- Družina funguje v zájmových blocích do 16:00, kdy některé děti odcházejí domů. Od 16:30 mají děti připravené volnočasové aktivity jako jsou deskové hry, využívají venkovní aktivity nebo si mohou číst ve čtecím koutku.
- Otevírací doba končí v 18:00, v pátek v 17:30.
Jaké předměty učíme
Český jazyk, matematika a angličtina jsou vyučování v jednotlivých hodinách. ČaS, Tvorba, TV, IT či Ateliér jsou zpravidla vyučovány ve dvouhodinových blocích. V první a druhé třídě se soustředíme na rozvoj pracovních návyků, průběžně pak na poznávání učebních strategií. Starší děti si v některých těchto hodinách plánují individuálně svoji práci. Pracují ve dvojicích či malých skupinkách (buď podle své úrovně, nebo v heterogenních skupinách), či samostatně. Pokud nemá žák svou práci hotovou, využívá podpory učitelů po vyučování; musí si naplánovat dokončení práce a až potom může na zájmové aktivity.
Hlavním cílem výuky v českém jazyce a matematice je vybavit dítě kvalitním základem ve čtenářské a matematicko-logické gramotnosti, ale tak, aby si poznatky v co největší míře samo objevovalo a konstruovalo. >> Zobrazit více
Jaké aktivity nabízí školní družina
Družina je přizpůsobena potřebám a zájmům dětí. Nabízíme pestré aktivity od výtvarných přes sportovní a hudební bloky až po angličtinu nebo výuku nástrojů. Aktivity družiny jsou zahrnuty v ceně školného, kroužky hradí rodiče zvlášť. Program družiny je plně v souladu s našimi hodnotami i vizí školy.
Děti se ve družině učí zacházet s volným časem. Každý měsíc na ně čeká téma, se kterým se budou moci blíže seznámit díky námi připravenému programu. Jednotlivé dny v týdnu jsou naplněny nejrůznějšími druhy činností, abychom u dětí budovali všestrannost a každé z nich si přišlo na své.
Děti se u nás mohou těšit na ... >> Zobrazit více
Jak vypadá třídnická hodina
Aby se děti mohly dobře soustředit na učení, je důležité, aby jim ve třídě spolu bylo dobře, aby tam nepanovalo napětí, aby vůči sobě neměly přílišný ostych, aby se všechny děti cítily ve třídě vítané.
Třídnické hodiny jsou běžně zařazené v pravidelném rozvrhu. V Hlásku máme třídnické hodiny pro všechny třídy ve stejný čas, abychom mohli v případě potřeby třídy propojit a využít tento čas pro preventivní programy či jiné důležité aktivity podporující klima tříd. Tento čas je určen také pro společné plánování, ale je to i příležitost k oslavám i běžnému povídání a sdílení radostí i starostí.
Jak hodnotíme
Ve škole dostávají děti slovní hodnocení. Ve 4. a 5. třídě „překlápíme“ hodnocení i do známek, ale pouze v našem interním elektronickém systému, ne na vysvědčení. Naše škola nemá druhý stupeň, proto tuto evidenci vedeme.
Vysvědčení je sumativní (je to slovy vyjádřený snímek aktuálního stavu nabytých znalostí, dovedností a postojů) a sděluje, čeho dítě dosáhlo a v čem vidíme největší prostor pro jeho zlepšení. Obsahuje shrnující úvod o tzv. měkkých dovednostech, následují odstavce věnované práci v jednotlivých předmětech, v nichž jsou uvedeny největší úspěchy i výzvy pro další učení. V závěru pak bývá rekapitulace naplnění cílů dítěte, které si předsevzalo při triádách.
Nedílnou součástí hodnocení je i vlastní sebehodnocení dětí, které posiluje pozitivní motivaci dětí k aktivnímu a samostatnému učení.
Rodiče jsou do hodnocení také zapojeni, a to při pravidelných konzultacích a čtvrtletních triádách.
SPOLUPRÁCE S RODIČI
Jak fungují triády a konzultace?
TRIÁDA
Triáda je setkáním tří stran, jimiž jsou dítě, rodič (rodiče) a učitel (učitelé). Cílem triády je společné nastavování individuálních cílů učení na další období na základě prezentace práce žáka v období uplynulém. Žák tedy musí kriticky přemýšlet nad tím, jak ve škole pracuje, co je pro něj důležité, v čem vyniká a co je třeba posílit.
Je velmi důležité, aby si rodiče udělali 2 x ročně na toto setkání čas. Dávají tím dětem jistotu a prokazují zájem o jeho cestu vzděláváním. Pro malé děti je ze začátku nesmírně těžké odprezentovat své výsledky a cíle, být tím, kdo je středem pozornosti, a i proto je důležité této události věnovat svůj čas a přiznat dané situaci potřebnou vážnost a ochotu naslouchat.
Triády nejsou příležitostí pro rodiče a učitele zhodnotit dané dítě či konzultovat nejrůznější situace. Je to čas dítěte, čas pro dítě.
KONZULTACE
Konzultace jsou neveřejným setkáním rodičů a zaměstnanců školy, např. učitelů. Jsou možné kdykoli během školního roku. O konzultaci může požádat učitel i rodič. Pokud rodiče potřebuji cokoli řešit, je vždy dobré se nejprve obrátit na třídního učitele. Je samozřejmě možné kontaktovat také poradenské pracoviště, ostatní pedagogy nebo majitelku školy.
Konzultace mají také svá pravidla. V případě řešení citlivých situací volí škola vhodný postup, s nímž je rodič vždy obeznámen. Důležité je, abychom se k sobě chovali s respektem a abychom jednali otevřeně a na rovinu. Společně pak nastavujeme kroky, které vedou k vyřešení dané situace.
Konzultace probíhají také na základě spolupráce s poradnami a jinými externími specialisty, pokud se tak s rodiči dohodneme. Můžete se obrátit i na Poradenské pracoviště.