mateřská škola

Naše metody

Připravujeme děti na cestu

Všestranný rozvoj

Společnou linkou metod a přístupů, které využíváme, je formativní přístup k učení, práce s chybou a podpora argumentace a kritického myšlení. Děti i pedagogové díky kompaktnímu systému metod používají společný jazyk.

Záleží nám na dobrém klimatu třídy, proto neustále pracujeme na bezpečné atmosféře a otevřené komunikaci. Metody, se kterými pracujeme, fungují a podporují rozvoj logického myšlení, jistotu a tvorbu vlastních strategií učení. Postupně, tam kde je to třeba, dochází k automatizaci a rychlému vybavování faktů. Děti tak neztrácí vnitřní motivaci, umí pracovat s chybou a mají zdravý sebevědomý pohled samy na sebe.

Jaké metody používáme?

Image

Začít spolu

Více o metodě
Image

Formativní přístup k hodnocení

Více o metodě
Image

MBTI typologie

Více o metodě
Image

Metoda instrumentálního uvědomování (MIU)

Více o metodě
Image

Matematika profesora Hejného

Předmatematické dovednosti
Více o metodě
Image

Předčtenářská gramotnost

Čtením a psaním ke kritickému myšlení
Více o metodě

Začít spolu

Vzdělávací program Začít spolu je metodou, která nám ladí s programem projektové výuky. Nabízí prostor, ve kterém se děti učí samostatně myslet, kde chyba je přirozenou součástí procesu učení stejně jako zodpovědnost za sebe sama a svoji práci.

  • učení v souvislostech a propojení s reálným životem
  • jedním tématem se zabýváme po určitý čas a nahlížíme ho skrze různé předměty
  • chyba je prostředkem k učení, průvodním jevem vynaloženého úsilí, co nového mě chyba "naučila", co mám příště udělat jinak?
  • převládá aktivita dítěte
  • vrstevnické učení, skupinová práce
  • podpora schopnosti jednotlivce vybrat si z nabídky či stanovit si svůj cíl v učivu
  • učení jako proces poznávání světa, součást životní filosofie
  • podpora argumentace a kritického myšlení
            ImageImage
            Image

            Formativní přístup k hodnocení

            Learning stories
            Pedagogové mohou používat Learning Stories k identifikaci vývojových momentů s odkazy na konkrétní hodnotící opatření; účelem však není testovat či hodnotit. Učitelé píší dětem 2 x ročně dopis, který obsahuje jejich vlastní příběh, záznam určitého momentu či delšího úseku, které dítě prožilo. Pozorování je přepsáno do záznamového archu přesně tak, jak probíhalo, včetně přímé řeči daného dítěte. Základem každého pozorování je zájem porozumět skutečným zážitkům dětí, které prožily, a významu, který učitelé, rodiny a děti samy těmto zkušenostem přikládají, aby rozšířily své učení. Učitelé si v učebním příběhu vyberou významný okamžik pro rozšíření, aby blíže prozkoumali myšlení dětí a aby na něj mohli navázat v dalším vzdělávání a podpořit dítě v jeho vestě vzděláváním.

            Ačkoli žádné dva příběhy učení nebudou stejné, základem všech dopisů je několik základních principů.  >> Zobrazit více

            Předčtenářská gramotnost

            Čtením a psaním ke kritickému myšlení

            V dnešní době lze jen těžko předvídat, jaké nároky budou na nás, a především naše děti, kladeny v jejich budoucím životě, nejen tom profesním. Je zřejmé, že pouhá paměť není rovnocenná skutečnému myšlení, už proto, že pamětí – na rozdíl od člověka potenciálně neomezenou – disponuje i počítač. Aby děti v dnešním světě uspěly, musí být schopny informace třídit, určovat, co je důležité, co spolu jak souvisí; myslet tvořivě a kriticky. Mají-li obstát a zvládnout řadu praktických dovedností, bez kterých tento druh myšlení není možný, musí se takový přístup rozvíjet již od dětství. V Hlásku začínáme již od mateřské školy.

            Kritické myšlení je nezávislé myšlení. Každá osoba si vytváří své vlastní názory, hodnoty a přesvědčení. Nikdo nemůže kriticky myslet za vás. Děti tudíž musejí pociťovat svobodu myslet za sebe samé, rozhodovat o složitých otázkách, které se jich týkají. >> Zobrazit více

            ImageImage
            Matematika v souladu s přístupem profesora Hejného

            Předmatematické dovednosti

            V předškolním věku se zaměřujeme na vytvoření vztahu k matematice. Víme, že děti baví manipulace jako stavění z kostek, třídění, zařazování (do systému, který děti samy vymyslí) či řazení (podle barvy, velikosti, tvaru...ale i počítání (odpočítávání). Důležitá je podpora rytmického cítění – rytmus je základem aritmetiky (Friedrich Nietzsche). Snažíme se, aby děti rozuměly základním pojmům (malý, velký, méně, stejně, více...) a v komunikaci je používaly. Učitelky však do komunikace dětí nemají zasahovat, školit je, nýbrž podporovat dětskou diskuzi. V předškolním věku (a i v pozdějším) je samotný rozvoj komunikace a zájem o ni důležitější než správnost dětského vyjadřování. Zároveň se snažíme vše převádět do her; hledáme hry s matematickým potenciálem, a to nejen v češtině. Některé didaktické matematické hry, založené na přiřazování, upravujeme pro mladší, případně předškolní věk. Veškeré aktivity jsou dobrovolné. Když děti hra příliš nebaví, přestane je bavit nebo chtějí hrát něco jiného, respektujeme to.  Chceme, aby děti matematiku chápaly jako pestrou, zábavnou, barevnou aktivitu.

            Metoda instrumentálního uvědomování (MIU)

            S touto metodou začíná u dětí již od 4 let. Postupně se společně učíme soustředěné práci, argumentaci, pracujeme s obrázky týkajících emocí, odlišností a další. Pro takto malé děti mají kolegyně nadstavbový kurz Basic, který je nastaven i pro děti předškolního věku.

            Hlavním cílem metody je vedení jedince ke kvalitnějšímu a samostatnějšímu učení, zvyšuje efektivitu učení, naučí pracovat s chybou. Metoda instrumentálního uvědomování, založená na dílu prof. R. Feuersteina (FIE) rozvíjí – nejen v dětech – kognitivní (poznávací) funkce – předpoklady myšlení. Tedy například soustředěné vnímání, schopnost brát v úvahu více než jeden zdroj informací, uvědomování si souvislostí, deduktivní a hypotetické myšlení. >> Zobrazit více

            Pro lepší porozumění dětem i nám dospělým

            MBTI typologie

            Typologii MBTI využíváme především v práci v týmu nás pedagogů, tento nástroj slouží k vzájemnému poznání a užitečným pomocníkem k sebepoznání, ale i pro poznání potřeb druhých. Je skvělým pomocníkem pro udržení dobrého klima v týmu, ale je také velmi užitečným nástrojem při výuce, kdy pedagog musí uzpůsobit výuku, ale i přípravu na výuku tak, aby dokázal zaujmout všechny žáky. Pracuje s typologií člověka a jeho nastavením a poskytuje praktická vodítka, jak pracovat s jinakostí a rozmanitými potřebami skupiny i jednotlivce. Především posiluje efektivní komunikaci a dobré klima ve škole i ve sborovně.

            Náš tým dlouhodobě spolupracuje s lektorkou paní Jiřinou Majerovou. Touto metodou je proškolen celý tým, společně se pravidelně k typologii vracíme a zaměřili skrze MBTI jsme se zaměřili na tyto oblasti.

            Chcete vědět jak učíme?

            Zjistěte, co se v Hlásku učí.

            Jak vzděláváme v Hlásku