základní škola

Naše metody

Jaké metody používáme?

Image

Metody pro výuku čtení a psaní

Více o metodách
Image

Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT)

Více o metodě
Image

Metodika instrumentálního uvědomování (MIU)

Více o metodě
Image

Formativní přístup

Více o metodě
Image

Matematika profesora Hejného

Více o metodě
Image

Hodnotové vzdělávání

Více o metodě
Image

MBTI typologie

Více o metodě
Image

Projektová výuka

Více o metodě

Formativní přístup

Snažíme se, aby celou výukou prolínalo formativní hodnocení, nebo přesněji formativní přístup. Jestliže jsme sumativní hodnocení nazvali snímkem, pak formativní hodnocení je filmem, který neustále běží. Jde o komplexní přístup k pedagogické práci, kterou vyučující neustále podrobuje reflexi. Je to tedy především průběžné vyhodnocování úrovně žákova poznání, jehož smyslem je učení, nikoli evidence výsledků. Jeho prostřednictvím učitel zjišťuje míru porozumění dané látce, aby podle toho mohl upravovat svůj další postup, zejména klást dobré otázky. Aktivity a otázky se odvíjejí jak od aktuálního pozorování, tak od učitelova učebního záměru (learning intention), tedy plánování výuky se neomezuje na soupis aktivit (co chce učitel dělat), ale začíná stanovením cíle – čemu chce naučit.

Pět strategií formativního hodnocení 

  1. Stanovení cíle učení a kritérií úspěchu
  2. Řízení efektivní diskuze a výběr aktivit, které poskytnou důkazy o učení
  3. Poskytování zpětné vazby, která pomáhá k dalšímu učení
  4. Aktivizace žáků jako zdrojů učení druhých
  5. Aktivizace žáků jako “vlastníků” svého učení, zájemců o své vlastní učení

Každá z pěti strategií formativního hodnocení obsahuje množství konkrétních technik, ze kterých učitel volí do své praxe ty nejvhodnější.

            Image
            Image

            Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT)

            Kritické myšlení je nezávislé myšlení. Každá osoba si vytváří své vlastní názory, hodnoty a přesvědčení. Nikdo nemůže kriticky myslet za vás. Děti tudíž musejí pociťovat svobodu myslet za sebe samé, rozhodovat o složitých otázkách, které se jich týkají. 

            Slovo „kritický“ v nás často evokuje pocit chyby, něčeho negativního. Samo o sobě přitom pochází z řeckého slova „krino“, jehož význam se překládá jako „rozhodnout se“. Tato schopnost ovlivňuje naši budoucnost neustále, a to v mnoha oblastech každodenního života. To je v době, kdy jsme doslova zahlceni informacemi, stále náročnější. Kritické myšlení je klíčem k pravdě.

            V dnešní době lze jen těžko předvídat, jaké nároky budou na nás, a především naše děti, kladeny v jejich budoucím životě, nejen tom profesním. Je zřejmé, že pouhá paměť není rovnocenná skutečnému myšlení, už proto, že pamětí – na rozdíl od člověka potenciálně neomezenou – disponuje i počítač. >> Zobrazit více

            SFUMATO A GENETICKÁ METODA

            Metody pro výuku čtení a psaní

            V Hlásku si pedagog může pro první třídu vybrat jednu ze dvou metod, a to Genetickou metodu nebo Sfumato. V dnešní době je běžné, že děti, které přichází do 1.třídy umí číst a psát, tyto metody umožňují pedagogům dobře třídu sladit a zároveň dát prostor těm, kteří jsou napřed i těm, kteří potřebují více času.

            Sfumato 

            Metodika Sfumato je technika splývavého čtení, která klade důraz na plynulost, vědomost a porozumění. Autorkou metodiky je PaedDr. Mária Navrátilová.

            Sfumato neboli Splývavé čtení je velmi hravé a pomáhá porozumět textu. Pokud se dítě naučí číst s porozuměním, ví, co čte, vyvolává to v něm zájem o čtení, knihy, časopisy. Jelikož mu už čtení nedělá problémy, čte s radostí, protože to obohacuje jeho vnitřní svět, přináší mu to nové příběhy, informace a poznatky. >> Zobrazit více

            Image
            ImageImage

            Matematika a nové přístupy

            Matematika je jen jedna, liší se přístupy a preference.

            Matematika podle profesora Hejného je založena na respektování dvanácti klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí. Více o Hejného metodě lze najít zde.

            Většina z těchto principů, s nimiž přišel Vít Hejný (1904-1977) a které rozvinul jeho syn Milan Hejný, se objevuje v nějaké formě u významných současných didaktiků: Jo Boaler, Yeap Ban Har, Dan Finkel, Peter Liljedahl,.. ale i Dylan Wiliam (viz formativní hodnocení). Jejich funkčnost je dnes podpořena řadou zahraničních výzkumů. Nejvýraznější společnou linkou těchto principů je důraz na samostatné myšlení dětí, jejich objevitelská aktivita, hledání souvislostí, převaha vzájemné komunikace dětí nad výkladem učitele. Dále modelování a manipulativní činnosti. Specifická jen pro metodu Hejného jsou prostředí (krokování, autobus, sousedé, součtové trojúhelníky...), která děti opakovaně “navštěvují”.  >> Zobrazit více

            Projektová výuka

            Projektová výuka se prolíná všemi předměty, nicméně největší prostor pro projekty a začlenění prvků metody Začít spolu v kombinaci s projektem Ven z  Lavice, dává výukový blok Člověk a jeho svět, kde propojujeme témata několika předmětů dohromady. Tento blok se zaměřuje na historii, vlastivědu a přírodovědu. Člověk a jeho svět nám umožňuje propojování souvislostí, děti mají ucelený obrázek na dané období z mnoha pohledů a nevracíme se tedy několikrát ke stejnému tématu v jednotlivých předmětech. Většina tematických bloků je zakončena společným nebo samostatným projektem.

            Klíčem úspěšného projektu jsou srozumitelně zadaná kritéria a podmínky dobře odvedené práce. Důležité je dobře a podnětně připravené prostředí a volnost a svoboda v přemýšlení a tvoření. Učitel může kritéria a cíl zadaného projektu vytvořit s dětmi společně, což vede k momentu, kdy žáci přijmou projekt za svůj a převezmou za jeho plnění zodpovědnost. Role učitele pak může být v tomto případě upozaděná a může zůstat v roli pozorovatel či průvodce. Díky tomu se naučí rozdělit si práci ve skupině, dbát na plnění svých povinností, řešit problémy nad rámec školy, pracovat s různými informačními zdroji, v nichž informace vyhledávají a třídí, a zejména využívat nabyté znalosti a dovednosti v praxi.

            Projektová výuka podporuje vnitřní motivaci k učení a k práci. V rozvrhu najdete 90minutové i celý dopolední blok, kdy mají dostatek času na objevování a mohou pracovat i na složitějších projektech.>> Zobrazit více

            Image
            Image

            Hodnotové vzdělávání

            Hodnotové vzdělávání je přístup, metoda a výukový předmět, který umožňuje učitelům všech druhů škol dlouhodobě pracovat s hodnotami a vztahy. Hodnotové vzdělávání je vzdělávací koncept, ve kterém je pro žáky výzvou nalézat vlastní motivaci, spolupracovat namísto soutěžit, rozvíjet empatii, porozumět životním hodnotám a žít je skrze smysluplné a konkrétní projekty.  Učebnice Cyril Mooney, které používáme, prozrazují její zkušenosti, autenticitu a morální integritu. Pozoruhodně propojují příběhy, situace a otázky vedoucí k přemýšlení dětí nad běžnými dětskými zájmy odpovídajícími jejich věku s podporou vpravdě lidských vlastností – soucitu, empatie, dobročinnosti a úcty.

            Tuto metodu využíváme v projektových či preventivních blocích dle daných témat. Pracujeme podle učebnic My jsme svět, které provází děti od první třídy a jsou vypracovány pro studenty až do 18 let. V jednotlivých ročnících se zabýváme tématy, která nám ukazují nás samotné a svět kolem nás, dávají nám prostor pro sdílení a společné učení. >> Zobrazit více

              Metoda instrumentálního uvědomování (MIU)

              Hlavním cílem metody je vedení jedince ke kvalitnějšímu a samostatnějšímu učení, zvyšuje efektivitu učení, naučí pracovat s chybou. Metoda instrumentálního uvědomování, založená na dílu prof. R. Feuersteina (FIE) rozvíjí – nejen v dětech – kognitivní (poznávací) funkce – předpoklady myšlení. Tedy například soustředěné vnímání, schopnost brát v úvahu více než jeden zdroj informací, uvědomování si souvislostí, deduktivní a hypotetické myšlení. Používá při tom tzv. instrumenty, což jsou soubory pracovních listů, které učiteli umožňují kladení otázek použitelných nejen v daném pracovním listu, ale i ve zcela konkrétní situaci běžného života. 

              Děti se učí vnímat komunikaci o problému obecněji, takže i jeho řešení a nalezené souvislosti mohou využít pro orientaci ve vlastním životě i ve světě. Chyba poskytuje jak prostor pro komunikaci a posun vpřed, tak i možnost pracovat se svými emocemi (nepodléhat zklamání, budovat zdravé sebepojetí, nevzdávat se). Umožňuje také rozvinout schopnosti spolupráce a tolerance (vidím, jak přemýšlejí jiní) a schopnost pomoci druhému (nepředkládat hotové pravdy, ale volit otázky, které pomohou k řešení). 

              Motto: Nechte mě chvilku, vnímám… 
              Jsem teď a tady. 

              Image
              Image

              MBTI typologie

              Typologii MBTI využíváme především v práci v týmu nás pedagogů, tento nástroj slouží k vzájemnému poznání a užitečným pomocníkem k sebepoznání, ale i pro poznání potřeb druhých. Je skvělým pomocníkem pro udržení dobrého klima v týmu, ale je také velmi užitečným nástrojem při výuce, kdy pedagog musí uzpůsobit výuku, ale i přípravu na výuku tak, aby dokázal zaujmout všechny žáky. Pracuje s typologií člověka a jeho nastavením a poskytuje praktická vodítka, jak pracovat s jinakostí a rozmanitými potřebami skupiny i jednotlivce. Především posiluje efektivní komunikaci a dobré klima ve škole i ve sborovně.

              Náš tým dlouhodobě spolupracuje s lektorkou paní Jiřinou Majerovou. Touto metodou je proškolen celý tým, společně se pravidelně k typologii vracíme a zaměřili skrze MBTI jsme se zaměřili na tyto oblasti.

              Připravujeme děti na cestu

              Proč právě tyto metody?

              Společnou linkou metod a přístupů, které využíváme, je formativní přístup k učení, práce s chybou a podpora argumentace a kritického myšlení. Děti i pedagogové díky kompaktnímu systému metod používají společný jazyk, a to ve všech předmětech. 

              Snažíme se, aby v hodinách byla maximální aktivita na straně dětí, aby co nejvíce komunikovaly děti mezi sebou, aby učitel byl především tím, kdo klade otázky a poskytuje takovou zpětnou vazbu, která podporuje další učení. To je formativní přístup v praxi. V úvodní části hodiny jde o vzbuzení zájmu, kdy učitel zjišťuje, co již děti o daném tématu vědí. Pro ústřední část hodiny je charakteristické propojování již známých znalostí s novými. Závěrečná část hodiny by měla být věnována reflexi, k níž ovšem při formativním přístupu dochází i průběžně.

              Záleží nám na dobrém klimatu třídy, proto neustále pracujeme na bezpečné atmosféře a otevřené komunikaci. Nepodporujeme porovnávání dětí mezi sebou (například prostřednictvím známek). Vysvědčení je sumativní, ale slovní, a sděluje, čeho které dítě dosáhlo a v čem vidíme největší prostor pro zlepšení.

              Každý pedagog i dítě má jiný temperament, jiné potřeby, jinou energii či talent, ale principy výuky a přístupy k učení jsou stejné. Důležitá je pro nás možnost volby, tedy možnost si vybrat a zjistit, co mi vyhovuje a co ne. Díky tomu můžeme hledat vhodné přístupy pro vzdělávání, které podporují vnitřní motivaci.

              Vzdělávací systém, a především systém testů a zkoušek, je postaven na rychlosti a výkonu. Především rodiče a děti páťáků jsou vystaveni obrovskému tlaku při přijímacích zkouškách. Jsme ale přesvědčeni, že důležitější je kvalita a hloubka myšlení. Tlak na výkon a rychlost uvažování může být kontraproduktivní, často vede by k povrchnosti. Proto se snažíme děti připravovat na běžný vzdělávací systém postupně tak, aby se uměly vyrovnat se stresem a tlakem na výkon, ale aby je tento systém nepohltil.

              Metody, se kterými pracujeme, fungují a podporují rozvoj logického myšlení, jistotu a tvorbu vlastních strategií učení. Postupně, tam kde je to třeba, dochází k automatizaci a rychlému vybavování faktů. Děti tak neztrácí vnitřní motivaci, umí pracovat s chybou a mají zdravý sebevědomý pohled samy na sebe.

              ImageImageImage

              Chcete vědět jak učíme?

              Zjistěte, co se v Hlásku učí.

              Jak vzděláváme v Hlásku