Život ve škole
Jak pracujeme s dětmi
Co je naším posláním
Je pro nás naprosto samozřejmé pracovat s individualitou daného dítěte. Považujeme za nezbytné vést děti k respektu a toleranci. Společně objevujeme naše limity a pracujeme s vlastní hodnotou a zdravým sebevědomím. Zážitek, společné objevování a přebírání zodpovědnosti za vlastní učení je to, co funguje pro získávání znalostí, kompetencí a postojů – i to, co v dětech posiluje jejich vnitřní motivaci.
Individuální přístup a bezpečné prostředí jsou pojmy, které jsou v dnešní době nadužívané, my ale stále hledáme cesty, jak tyto pojmy naplnit, aby to nebyl jen výkřik do prázdna.
Důležité je spolupracovat s rodinou, dítě i rodiče jsou partnery. Hlásek neposkytuje pouhou placenou službu, poskytuje prostor pro společné vzdělávání a vzájemné obohacování všech členů školní komunity – dětí, učitelů i rodičů.
Dítě i rodina mají v Hlásku plnou podporu, je ale důležité se naučit společně rozeznávat, kdy dítě potřebuje pomoc; zároveň je důležité, aby si dítě umělo o pomoc říct. Umět říct, že potřebuji pomoc, a nabídnout pomoc druhým jsou klíčové dovednosti, založené na vlastních zkušenostech, které provází celý vzdělávací cyklus v naší škole a týkají se dětí, rodičů i učitelů.
Hlásek nezajistí, že se bude dítě vždy chtít učit, ale udělá pro to ve spolupráci s rodiči maximum. Pedagogové připraví prostředí, které zájem dítěte o učení podpoří; nabídne mu nejrůznější možnosti učení. Škola nabízí porozumění, dává dětem čas dozrát. Zároveň průběžně s rodiči vyhodnocuje možnosti a potřeby dítěte, a to ať jde o podporu nadání nebo potřebu dítěte vyžadující součinnost v podpůrných opatřeních.
bezpečné místo pro všechny
Škola Hlásek je místem, kde ...
Připravujeme děti na život nejen po stránce znalostí, ale i po stránce praktické.
Učíme děti samostatnosti, zodpovědnosti a respektu.
Pomáháme dětem objevit a rozvíjet jejich silné stránky a překonávat překážky.
Učíme děti sebeúctě a realistickému odhadu vlastních možností.
Podporujeme respekt k druhým a učíme děti rozpoznávat hranice a potřeby ostatních.
Jsme oporou nejen pro děti, ale i pro jejich rodiče.
Přispíváme k pozitivnímu klimatu ve škole a jsme vzorem v práci s dětmi s individuálními potřebami.
Náš tým
Kdo jsou naši pedagogové
Hybatelem v Hlásku je pedagog, učitel, člověk, který nejenom provází děti na cestě vzděláváním, ale také vzdělává sám sebe a je pro něj přirozené žít tím, co učí. Stejně jako děti přijímá výzvy a podílí se plně a aktivně na vytváření a naplňování poslání a vizí. Podobně jako děti má vliv na to, jaký Hlásek bude, je jeho plnohodnotným členem, který má možnost tvář Hlásku spoluvytvářet. Pedagog má svoji autonomii, ale zároveň chápe a respektuje potřeby celého týmu a spoluvytváří prostředí, které je férové pro děti i dospělé. Dospělí jsou vzorem pro děti a je nezbytné, aby byli v souladu s celkovým nastavením školy.
Hláskovským pedagogům záleží na tom, aby jejich práce s dětmi byla co nejefektivnější. Vzdělávají se, pracují na své osobnosti a chtějí být inspirujícími učiteli, kteří dokáží zajistit bezpečí, umí pracovat s chybou, umí vzbudit zájem a mají potřebné znalosti a zkušenosti, které jsou pro práci pedagoga nezbytné. V Hlásku se snažíme dětem posouvat hranice, nespokojíme se s tím, že dle tabulek by ještě dítě nemuselo umět to a to, necháváme je růst, připravujeme nejrůznější výzvy a s radostí sledujeme, jak jsou děti odvážné, jak umí obhájit svůj názor, jak komunikují a jak se nebojí se za svůj názor postavit. >> Zobrazit více
Jak spolupracuje učitel a asistent pedagoga
Hodiny učitel s asistentem plánují společně, přičemž uvažují nad reakcemi žáků a počítají s jejich možnými chybami a potížemi. Je důležité, že situaci jednotlivce, který má problémy, řeší kvalifikovaný učitel, nikoli asistent. Ten se v takovém případě zabývá managementem – ať již malé skupiny, nebo celé třídy. Tedy asistent není tím, kdo se snaží napovídat řešení žákovi, který si neví rady.
Stejně by se měl ale chovat rodič, pokud dítě nezvládá domácí úkol; učitel se totiž potřebuje dozvědět, že domácí úkol byl zadán nevhodně. Nic by nemělo působit proti vzbuzení potřeby žáka zabývat se intelektuální činností. Vhodný je přístup „low floor, high ceiling“. neboli nízký práh, vysoký strop – tzn. zadávání školní, případně domácí práce tak, aby byla určitě přístupná každému, s tím, že úroveň výstupu může být volitelná.
Jak zajišťujeme péči o děti s IVP
Hlásek je školou, která začleňuje děti se speciálními potřebami. Nejsme speciální školou, naopak umožňujeme dětem začlenit se do běžného kolektivu. Začlenění a respekt k jinakosti je obohacujícím procesem, učením se ohleduplnosti a zdrojem poznání. Hlásek je v předškolní i školní péči schopen začlenit děti s rozmanitými potřebami, nicméně potřebujeme výraznou součinnost rodiny, otevřenost, přijetí a důvěru. Pokud se s rodinou domluvíme a s dětmi pracujeme, rádi bychom měli možnost s nimi pracovat dlouhodobě, abychom i my měli možnost zažít radost z malých krůčků, které znamenají velmi mnoho pro všechny.
rodiče jako partneři
Jak zapojujeme rodiče
Souznění rodičů a učitelů ve vizi a jejím naplňování považujeme za mimořádně důležité.
Partnery jsou pro nás rodiče, kteří nečekají od soukromé školy pouze zaplacenou službu, ale vnímají Hlásek jako učící se školu, očekávají partnerství, jsou ochotni reálně nahlížet na své dítě, jsou připraveni spolupracovat a vyhradí si čas na zpětnou vazbu. Ta je pro nás zdrojem informací, příležitostí k zamyšlení, ke společnému učení a společnému směřování.
Partnery pro nás nejsou rodiče, kteří očekávají pouze kvalitní výuku, 100% servis a bezmeznou péči učitelů, aniž by byli tolerantní k chybám. >> Zobrazit více
buďme v kontaktu
Jak komunikujeme
Důvěra mezi školou a rodinou je základem pro vše, co se nám na společné cestě naskytne. I když jsme všímaví, pečující, máme vycvičené oko, ne vždy vidíme vše. Proto potřebujeme vás rodiče, abyste nám řekli, co se děje, co je třeba, co se změnilo, a to i když se jedná o nepříjemné informace. Bez vaší pomoci se mohou některé věci pokazit a když se o nich dozvíme pozdě, jen těžko jdou napravit. Přijďte kdykoli, ale přijďte.
Nejraději se setkáváme osobně. Otevřená a přímá komunikace mezi rodinou a školou je klíčovým nástrojem pro dobré vztahy. Rodinám jsme k dispozici ve všední dny, a to po předešlé dohodě. Kromě konzultací nabízíme rodičovská setkání, vzdělávací setkání, besedy, triády.
Rádi poznáme celou rodinu, zajímáme se a nasloucháme. >> Zobrazit více
dobročinná činnost
Jak pomáháme
Hlásek dlouhodobě pomáhá tam, kde nás o to požádají nebo tam, kde vidíme, že bychom pomáhat měli. Každý rok vybíráme osobu či organizaci, kterou podpoříme. Pravidelně přispíváme díky našim jarmarkům a benefičním akcím na děti se speciálními potřebami, na domovy důchodců, dětské domovy nebo přispíváme lidem na konkrétní přání, která jim pomohou zjednodušit život.
Pomáháme ale i přímo v Hlásné Třebani: děti pravidelně čistí obec od odpadků, pečujeme o naše okolí. V době povodní byla naše mateřská škola zázemím pro mnohé rodiny, někteří zůstali i měsíc. Poskytli jsme nejen přístřeší, ale i stravu a mnohdy jsme prali i prádlo.
Našimi dlouhodobými partnery jsou Zdravotní klaun, Patron dětí, Tichý svět nebo jednotlivci, kteří si zaslouží podpořit. Klauni z organizace Zdravotní klaun plní u nás ve škole i roli preventistů, což je opravdu nádherná a na míru šitá spolupráce.
Výuka online